Vanlige grunner til at en spleis settes på pause eller fjernes
Brudd på vilkår eller lovverk:
Spleis tillater ikke innsamlinger som bryter norsk lov eller våre vilkår for bruk, f.eks.:Spleiser som krenker privatlivet til identifiserbare personer (f.eks. barnefordelingssaker eller eksponering av sensitive personopplysninger).
Innsamlinger som setter noen i en uønsket situasjon som kan skade dem eller deres pårørende.
Innsamlinger til bøter
Innsamlinger til tobakk, rusmidler og alkohol
Mangelfull informasjon:
Hvis spleisbeskrivelsen er for generell eller uklar, kan spleisen bli pauset til den er oppdatert. Du må forklare tydelig:Hva pengene skal gå til.
Hvem som skal bruke midlene og hvordan.
En presis og tydelig beskrivelse er avgjørende for å skape tillit hos givere og få spleisen godkjent.
Hva skjer med pengene hvis spleisen avsluttes eller slettes?
Normalt:
På Spleis gjelder «alle monner drar»-tanken. Når en spleis avsluttes, utbetales pengene til mottaker - selv når målet ikke er nådd.Hvis du ønsker en annen løsning:
Dersom du på forhånd har avtalt med Spleis at pengene ikke skal utbetales hvis målet ikke nås, kan spleisen blokkeres for utbetaling. Du må da bestemme om:prosjektet likevel skal gjennomføres, eller
pengene skal refunderes til giverne.
Dette må avklares innen spleisen har nådd maksgrensen på 8 måneder.
Hvis spleisen bryter med vilkår:
Dersom innsamilngen slettes av Spleis pga. vilkårsbrudd, får innsamler beskjed på e-post, og hele innsamlingen refunderes i sin helhet til giverne. Pengene refunderes normalt innen 3 virkedager.
Hvis spleisen din blir pauset eller slettet
Du skal alltid motta en e-post med begrunnelse. For å komme videre kan du:
Gå gjennom Spleis’ vilkår og regler.
Redigere spleisen slik at den oppfyller kravene.
Eventuelt opprette en ny spleis med tydeligere beskrivelse og formål.