Gå til hovedinnhold

Hvorfor blir noen spleiser satt på pause eller slettet – og hva skjer med pengene?

Noen ganger kan en spleis bli satt på pause eller slettet, enten fordi den mangler informasjon eller fordi den bryter med Spleis’ vilkår. Her finner du en oversikt over de vanligste årsakene – og hva som skjer med pengene som allerede er samlet inn.

Oppdatert for over 3 uker siden

Vanlige grunner til at en spleis settes på pause eller fjernes

  • Brudd på vilkår eller lovverk:
    Spleis tillater ikke innsamlinger som bryter norsk lov eller våre vilkår for bruk, f.eks.:

    • Spleiser som krenker privatlivet til identifiserbare personer (f.eks. barnefordelingssaker eller eksponering av sensitive personopplysninger).

    • Innsamlinger som setter noen i en uønsket situasjon som kan skade dem eller deres pårørende.

    • Innsamlinger til bøter

    • Innsamlinger til tobakk, rusmidler og alkohol

  • Mangelfull informasjon:
    Hvis spleisbeskrivelsen er for generell eller uklar, kan spleisen bli pauset til den er oppdatert. Du må forklare tydelig:

    • Hva pengene skal gå til.

    • Hvem som skal bruke midlene og hvordan.

En presis og tydelig beskrivelse er avgjørende for å skape tillit hos givere og få spleisen godkjent.


Hva skjer med pengene hvis spleisen avsluttes eller slettes?

  • Normalt:
    På Spleis gjelder «alle monner drar»-tanken. Når en spleis avsluttes, utbetales pengene til mottaker - selv når målet ikke er nådd.

  • Hvis du ønsker en annen løsning:
    Dersom du på forhånd har avtalt med Spleis at pengene ikke skal utbetales hvis målet ikke nås, kan spleisen blokkeres for utbetaling. Du må da bestemme om:

    • prosjektet likevel skal gjennomføres, eller

    • pengene skal refunderes til giverne.

    Dette må avklares innen spleisen har nådd maksgrensen på 8 måneder.

  • Hvis spleisen bryter med vilkår:
    Dersom innsamilngen slettes av Spleis pga. vilkårsbrudd, får innsamler beskjed på e-post, og hele innsamlingen refunderes i sin helhet til giverne. Pengene refunderes normalt innen 3 virkedager.


Hvis spleisen din blir pauset eller slettet

Du skal alltid motta en e-post med begrunnelse. For å komme videre kan du:

  1. Gå gjennom Spleis’ vilkår og regler.

  2. Redigere spleisen slik at den oppfyller kravene.

  3. Eventuelt opprette en ny spleis med tydeligere beskrivelse og formål.

Svarte dette på spørsmålet?