Det er frivillig å gi penger til en spleis, og man velger selv hvilke formål man ønsker å støtte. Derfor er det viktig å sette seg inn i saken før man gir. Som hovedregel finnes det ingen automatisk refusjonsrett, men det finnes noen situasjoner der refusjon kan være aktuelt.
Når er refusjon mulig?
- Før utbetaling: 
 Innsmaler kan be oss refundere enkeltbidrag eller hele spleisen før pengene er utbetalt.
- Ved mål som ikke nås: 
 Dersom spleisen har en avtale om at midlene refunderes hvis målbeløpet ikke nås, kan vi refundere hele spleisen – så lenge pengene ikke er utbetalt.
- Ved feilbetalinger: 
 Hvis en giver har gitt feil beløp eller til feil spleis, kan vi tilbakeføre beløpet slik at giver eventuelt kan betale inn på nytt til riktig spleis.
- Enkeltbidrag: 
 Vi kan hjelpe innsamler med å refundere enkeltbidrag. Da trenger vi opplysninger om giverens e-postadresse, beløp og ca. tidspunkt for transaksjonen.
- Innsamling slettet av Spleis: 
 Dersom en spleis fjernes pga. brudd på vilkårene, blir alle innbetalingene refundert i sin helhet til giverne.
Når er refusjon ikke mulig?
- Når spleisen er avsluttet og midlene allerede er utbetalt til mottaker. 
- Etter at refusjon er gjennomført – den er endelig og kan ikke reverseres. 
Hva med anonyme givere?
Alle bidragsytere får refundert pengene sine dersom midlene refunderes – også de som har gitt anonymt.
Viktig å vite
- En refusjon kan ikke angres eller omgjøres når den først er gjennomført. 
- Før vi refunderer en hel spleis, ber vi alltid innsamler bekrefte beslutningen en ekstra gang. 
- Ta kontakt med kundeservice dersom du ønsker å be om en refusjon. 
