Det er frivillig å gi penger til en spleis, og man velger selv hvilke formål man ønsker å støtte. Derfor er det viktig å sette seg inn i saken før man gir. Som hovedregel finnes det ingen automatisk refusjonsrett, men det finnes noen situasjoner der refusjon kan være aktuelt.
Når er refusjon mulig?
Før utbetaling:
Innsmaler kan be oss refundere enkeltbidrag eller hele spleisen før pengene er utbetalt.Ved mål som ikke nås:
Dersom spleisen har en avtale om at midlene refunderes hvis målbeløpet ikke nås, kan vi refundere hele spleisen – så lenge pengene ikke er utbetalt.Ved feilbetalinger:
Hvis en giver har gitt feil beløp eller til feil spleis, kan vi tilbakeføre beløpet slik at giver eventuelt kan betale inn på nytt til riktig spleis.Enkeltbidrag:
Vi kan hjelpe innsamler med å refundere enkeltbidrag. Da trenger vi opplysninger om giverens e-postadresse, beløp og ca. tidspunkt for transaksjonen.Innsamling slettet av Spleis:
Dersom en spleis fjernes pga. brudd på vilkårene, blir alle innbetalingene refundert i sin helhet til giverne.
Når er refusjon ikke mulig?
Når spleisen er avsluttet og midlene allerede er utbetalt til mottaker.
Etter at refusjon er gjennomført – den er endelig og kan ikke reverseres.
Hva med anonyme givere?
Alle bidragsytere får refundert pengene sine dersom midlene refunderes – også de som har gitt anonymt.
Viktig å vite
En refusjon kan ikke angres eller omgjøres når den først er gjennomført.
Før vi refunderer en hel spleis, ber vi alltid innsamler bekrefte beslutningen en ekstra gang.
Ta kontakt med kundeservice dersom du ønsker å be om en refusjon.
